Někteří z vás si možná budou myslet, že jsou motory u moderních automobilů takřka bezúdržbové, a proto jim není potřeba věnovat žádnou péči. Nic však není dál od pravdy. I když jsou moderní spalovací agregáty řízeny sofistikovanými počítačovými jednotkami, neměli byste zapomínat na jejich pravidelnou údržbu. Podceníte-li totiž základní servis, může relativně rychle dojít k zadření motoru. Pojďme se nyní podívat na hlavní příznaky tohoto problému.
Obsah článku
Jak poznat zadřený motor?
Spalovací agregát je srdcem každého motorového vozidla, a proto byste se měli snažit především o jeho hladký a bezproblémový chod. Rozpoznání problému totiž není tak těžké, jak byste si mohli myslet. Většina motorů totiž začne indikovat závadu jednoznačnými příznaky, které byste určitě neměli podceňovat.
Jakmile uvidíte první potenciální indikace problému s motorem, začněte je co nejrychleji řešit. Oprava zadřeného motoru není vůbec jednoduchá a už vůbec se nejedná o levnou službu. Na druhou stranu můžete být klidní, protože ne všechny anomálie v chování motoru značí jeho zadření.
Bílý kouř
Jedním z nejčastějších příznaků problémů s motorem je bílý kouř vycházející z výfuku motorového vozidla. Je neklamným znamením toho, že se ve spalovací komoře agregátu nachází kromě vzduchu a paliva také voda nebo chladicí směs. Nemusíte být vystudovanými strojními inženýry, abyste odhadli, že tyto tekutiny nemají ve válcích co dělat.
Modrý kouř
Nejenom bílý dým z výfuku značí začínající problémy a v krajním případě i zadřený motor. Objeví-li se za autem modrý dým, měli byste zpozornět. Motor je s největší pravděpodobností na cestě za zadřením, protože do válců se dostává velké množství oleje. Ten pak logicky bude chybět v jiných částech pohonného agregátu, načež dojde k jeho zadření.
Klepání a podobné zvuky
Pokud v sobě máte vypěstován řidičský cit pro motorová vozidla, pak divné zvuky vycházející z motorového prostoru okamžitě poznáte. I v tomto případě se vyplatí zpozornět. Zvukové signály jsou totiž neklamným znamením nadměrného opotřebení součástek uvnitř motoru, které pravděpodobně nejsou dostatečně mazány olejem. Bohužel by se dalo říct, že jakmile začne motor vydávat klepavé zvuky, je téměř na konci své životnosti.
Co může způsobit zadřený motor?
Zadřený motor má v drtivé většině případů na svědomí sám řidič. Prvotní problém je totiž vždy v nedostatku oleje uvnitř agregátu. Stačí, abyste delší dobu nekontrolovali olejovou měrku nebo náplň pravidelně nevyměňovali. Kromě toho však zadření motoru mohou způsobovat i mechanické problémy funkčních částí. Typicky se jedná o prasklinu klikové skříně nebo uvolnění čističe oleje. Daleko větší komplikací je poté prasklá olejová vana. Z ní dříve či později začne olej unikat a vás velmi pravděpodobně čeká výměna zadřeného motoru, tedy pokud nezačnete situaci co nejrychleji řešit.
Lze zadření motoru předcházet?
Každé závadě lze předejít a zadření motoru není žádnou výjimkou. Jednoduše častěji kontrolujte hladinu olejové náplně v motoru a dle potřeby dolévejte. Hladinu udržujte vždy mezi předepsanými ryskami a vždy používejte olej výhradně předepsaný výrobcem. Drtivá většina automobilů vás o nedostatku oleje v motoru bude sama informovat, a to prostřednictvím kontrolky na palubní desce.
Červeně svítící olejnička vás varuje, že byste při nejbližší možné příležitosti měli olej do motoru dojít. Toto varování byste nikdy neměli přehlédnout a pro jistotu můžete v kufru vozit pojistnou zásobu alespoň litru motorového oleje pro nejhorší případy. V nouzi totiž platí pravidlo, že jakýkoliv olej je lepší než žádný olej.
Zadření motoru má své jasné příznaky, ale jako řidič mu dokážete předejít svým chováním. Stačí pravidelně kontrolovat hladinu olejové náplně a vyměňovat ji v servisních intervalech.