Automobilový průmysl v posledních letech dost výrazně trápí přísné emisní limity, které musí splňovat všechna nově vyrobená vozidla. Konstruktéři spalovacích motorů tak prakticky pořád stojí před obrovskou výzvou, jak snížit emise skleníkových plynů ze vznětových i zážehových agregátů na tabulkově přípustné hodnoty. Jednou z nedílnou součástí systému snižování emisí je takzvaná lambda sonda. Tu najdete prakticky v každém moderním autě, a jakmile se rozbije, máte velký problém.
Obsah článku
Jak lambda sonda funguje?
Pokud byste se z nějakého důvodu rozhodli lambda sondu sami opravovat, měli byste ji hledat ve výfukovém potrubí. Orientačním bodem bude katalyzátor, protože sondy se nebudou nacházet v jeho blízkosti. Mnohem důležitější je ovšem pochopení, jak tyto relativně sofistikované součástky fungují.
Kyslíková sonda nepřetržitě snímá množství kyslíku ve výfukových plynech, načež tato data posílá řídící jednotce. Ta na základě nastavených algoritmů a propočtů upravuje bohatost spalované směsi, díky čemuž je možné docílit optimálního spalování v jakékoliv fázi provozu vozidla. Jinou směs totiž vyžaduje studený motor a jinou motor zahřátý v teplých letních dnech během plynulé jízdy na dálnici.
Jak se projevuje poškozená lambda sonda?
I když se konstruktéři snaží o maximální prodloužení životnosti kyslíkových sond, nevydrží tyto komponenty věčně. Po celou dobu provozu osobního automobilu jsou totiž vystaveny extrémním teplotám, vibracím a také agresivním látkám, které se ve výfukových plynech nacházejí. Jakmile se lambda sonda rozbije, začnete pozorovat podivné chování řídící jednotky převedené na neobvyklý chod motoru. Typickým projevem je pak špatné startování studeného motoru, snížení výkonu nebo podstatné zvýšení spotřeby.
Co se na lambda sondě může pokazit?
Lambda sonda nejčastěji trpí na mechanické poškození. Konkrétně se jedná o roztavení konektoru nebo vodičů, což je způsobeno žhavými výfukovými plyny. Zvláště u starších vozidel je pak velkým problémem koroze, za níž může dlouhodobá vlhkost v motorovém prostoru. Běžnými závadami, kvůli nimž lambda sonda nefunguje, jsou také přerušené kabely, uvolněné těsnění nebo dokonce šedé či bílé usazeniny. Ty zalepí speciální konektory, takže kyslíková sonda nemůže vysílat řídící jednotce správné údaje o množství kyslíku.
Jak poznat rozbitou lambda sondu?
Prvotním signálem poškozené lambda sondy pochopitelně bude podivné chování motoru, potažmo snížený výkon a zvýšená spotřeba paliva. Pokud byste si však chtěli být stoprocentně jistí, že je sonda rozbitá, existuje spolehlivá metoda diagnostiky její funkčnosti. Nejedná se o nic složitého, neboť budete pouze měřit napětí na kladné a záporné elektrodě. Jakmile se napětí pohybuje v rozmezí od 0,2 do 0,8 V, funguje lambda sonda bezchybně. Je-li napětí stabilně pod úrovní 0,2 nebo naopak nad 0,8 V, pak sonda nereaguje na množství kyslíku ve výfukových plynech a vy byste měli zapřemýšlet nad její výměnou.
Musí se lambda sonda měnit preventivně?
Některé z vás určitě napadne, že takto zatěžovanou součástku by bylo vhodné preventivě měnit. Většina automobilek ve svých servisních knihách doporučuje lambda sondu měnit přibližně po ujetí 50 až 80 tisíc kilometrů u nevyhřívané varianty. Máte-li ve svém voze vyhřívanou kyslíkovou sondu, pak je její výměna doporučena po ujetí 160 tisíc kilometrů. Pokud se na vašem vozidle objeví neobvyklé chování dříve, neměli byste s výměnou dlouho váhat.
Výměnu lambda sondy nepodceňujte a vždy ji raději svěřte zkušenému mechanikovi. Přeci jen se jedná o dost zásadní součástku, jejíž funkčnost je pro jízdní komfort a použití auta klíčová.