Seřízení ruční brzdy

Ruční brzda patří prakticky ve všech motorových vozidlech na světě k základním bezpečnostním prvkům. Jejím hlavním úkolem je zabraňovat pohybu automobilu v situaci, kdy nesedíte za volantem. Bohužel z mnoha různých příčin může ruční brzda přestat fungovat, což asi nikdo z vás nechce. Seřízení ruční brzdy naštěstí není nic složitého. Zkušený mechanik si s touto opravou poradí během několika desítek minut. Pokud však nemáte odpovídající znalosti, měli byste seřízení ruční brzdy svěřit autorizovanému servisu.

Kdy ruční brzdu seřídit?

Máte-li alespoň trochu vyvinutý cit pro techniku a pro řízení aut, pak sami vycítíte okamžik, kdy je potřeba ruční brzdu seřídit. Na rozpoznání této závady totiž není nic složitého. Pokud jste si všimli, že je páku ovládající ruční brzdu nutné zatáhnout do nezvykle vysoké polohy, pak je pravděpodobně něco špatně. Další indikací počínajícího problému s ruční brzdou může být její nesprávná funkčnost. To se projeví v okamžiku jejího zatažení, přičemž vozidlo by se nemělo hnout z místa. Jestliže jste s autem schopni pohybovat i přes zataženou ruční brzdu, budete ji muset seřídit.

Zatáhněte ruční brzdu

Vyhodnotíte-li, že nastal pravý okamžik pro seřízení ruční brzdy, pak by vaší první snahou mělo být zjištění optimální polohy zatažení ruční brzdy. Není ostudou podívat se do dílenské příručky nebo uživatelského manuálu, protože vozy jednotlivých značek mají seřízení ruční brzdy řešené trochu odlišným způsobem. Následně zkontrolujte, zda ovládací páka při zvedání nahoru cvaká. Tím je ověřena její funkčnost. Pohybujte jí až do bodu, kdy ucítíte, že je ruční brzda zatažena.

Počítejte cvaknutí ovládací páky

Nezapomeňte počítat počet cvaknutí, které uslyšíte až do bodu zatažení ruční brzdy. Tento počet pak jednoduše porovnejte s údajem v uživatelské příručce, kde by mělo být seřízení ruční brzdy podrobně popsáno. V dalším kroku je vaším úkolem odstranit manžetu kolem ovládací páky. V tuto chvíli buďte extrémně opatrní, protože u většiny aut je páka obklopena relativně křehkými plasty, které můžete snadno poškodit. Vaší snahou je odkrytí šroubu, s jehož pomocí se dá ruční brzda seřídit.

Jak seřídit samotnou ruční brzdu?

Drtivá většina ručních brzd je ovládána pomocí speciálního lanka, které lze jednoduše seřídit malým šroubem. Ten bývá prakticky vždy umístěn u páky ruční brzdy, takže byste neměli mít s jeho nalezením větší problémy. Je-li páka příliš nahoře, jednoduše šroub přitáhněte o několik otáček a zkuste zatáhnout ruční brzdu znovu. Tímto způsobem postupujte až do chvíle, kdy budete s polohou páky spokojeni. Pomůckou vám může být i počet cvaknutí před úplným zatažením, který bývá popsán v uživatelském manuálu.

Ruční brzda

Byla oprava provedena správně?

Jakmile jste spokojeni s polohou seřizovacího šroubu a natažením lanka, které vede k brzdám na zadní nápravě, nastává chvíle kontroly provedené opravy. Povolte ruční brzdu do spodní polohy a pro jistotu její zatažení několikrát ověřte. Pokud jste si jistí, že je páka seřízena, pak vraťte na místo manžetu a všechny plasty, které jste museli před začátkem opravy odmontovat.

Stoprocentní jistotou správného seřízení ruční brzdy je však pouze ostrý provoz. Zastavte v mírném stoupání, zařaďte neutrál a zatáhněte za ovládací páku. Jestliže jste vše provedli správně, pak by se auto v kopci nemělo hnout ani o píď. V opačném případě budete muset seřízení ruční brzdy provést sami. Celou situaci pochopitelně kontrolujte klasickou nožní brzdou, abyste mohli v případě problému vozidlo zastavit.

Funkčnost ruční brzdy byste určitě neměli podceňovat. Při každém zastavení v kopci si totiž musíte být jistí, že se vámi zaparkované vozidlo po dobu vaší nepřítomnosti nehne ani o centimetr.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno