Reklamace opravy auta

Technické závady na vozidle jsou zcela běžnou praxí mnoha řidičů. Pokud se do technických potíží dostane i vaše vozidlo, musíte vyhledat nejbližší a prověřený autoservis. Už při výběru autoservisu buďte obezřetní, abyste neměli potíže ihned při začátku opravy.

Oprava vozidla v servisu není vždy zárukou kvality, své o tom ví již několik zákazníků. S radostí odjeli domů vozidlem, za které právě zaplatili drahou opravu, až domů však nedojeli. Jestliže se vám toto stane, kromě prvního pocitu naštvání a zoufalství musíte začít řešit i reklamaci opravy vozidla. Jak takovou reklamaci vyřešit, existuje zákonná lhůta, která vás ochrání nebo se reklamace vztahují pouze na autorizované servisy? To vše se dozvíte v následujících řádcích.

Jak předat auto servisu na opravu?

Zodpovědnost za opravu začíná u vás. Než vozidlo do servisu předáte, snažte se mechanikovi přesně popsat závadu. Jestliže si nejste jisti, alespoň vysvětlete, proč máte pocit, že je něco v nepořádku. Nejlepším řeším je sepsat písemnou dohodu. Pokud tak chcete učinit, většinou na vás budou koukat poměrně zvlášťně, většina servisů je zvyklá pouze na ústní jednání. V takovém případě však nemáte výhodu při řešení sporu.

Není-li závada známá, jasně a srozumitelně upřesněte, že si přejete před výměnou jakéhokoli dílu předem informovat. Opravu vozidla si dle zákona můžete sami kontrolovat. Komplikací často bývá, že servis vozidlo odstaví a opravovat jej bude až ve chvíli, kdy se v garáži uvolní zvedák. Nemůže vám tedy s přesností garantovat přesnou hodinu, kdy oprava vašeho vozidla začne. Při sepsání písmené dohody máte také jistotu, že v případě uvedení přesné závady, se musí servis s jakoukoli další opravou nejprve poradit.

Liší se reklamace opravy v autorizovaném a neautorizovaném servisu?

Všeobecně platí, že reklamace je všude stejná. Autorizované i neautorizované servisy mají jasně stanovená pravidla, podle kterých se musí řídit. Jestliže si necháváte opravit nové vozidlo, volte raději autorizované servisy, které přesně znají danou značku a řídí se návodem výrobce. Často se volí neautorizovaný servis právě kvůli ceně za opravu. Musíte ovšem počítat s tím, že mechanik nemusí přesně znát všechny druhy vozidel, a může tak nechtěně sáhnout po jiné součástce. Komplikace také přichází ve chvíli, kdy je auto nové a v době záruky dojde k jejímu narušení.

Oprava auta

Jaká je záruční doba na opravu vozidla?

Před opravou je nutné s mechanikem vyjednat, zda si náhradní díly budete kupovat samostatně nebo necháte nákup na něj. U nových dílů, které budou mít vyšší pořizovací cenu máte jistotu kvalitu a zákonnou záruku 24 měsíců. U použitých nebo repasovaných dílů bývá záruční doba zkrácena o polovinu. Reklamace za samotnou práci bývá velice složitá a v zásadě se přihlíží do smlouvy. Pokud byla uzavřena pouze ústní dohoda, budete mít prokazování reklamace poměrně složité.

Funkčnost některých dílů se nedá zjistit pouhým okem. Na první pohled však poznáte, zda nemá vozidlo zjevnou vadu. V takovém případě okamžitě závadu nahlašte, a žádejte opravu nebo kompenzaci. U vadných dílů je taktéž potřeba vadu nahlásit okamžitě, jakmile ji zjistíte.

Jak řešit reklamaci vozidla?

Jestliže je u vás reklamace opravy aktuální, je vhodné se nejprve poradit s nestranným mechanikem, který vozidlo prohlédne. Pokud došlo k výměně vadného dílu za vadný, doložte i veškerou dokumentaci, kterou jste ze servisu při převzetí vozidla obdrželi. Často mezi takové dokumenty patří smlouva o opravě, ale také doklady z diagnostiky. Autoservis by měl mít na vyřešení 30 dnů, pozor však, po tuto dobu musíte dát vozidlo servisu k dispozici, nevzniká žádný nárok na náhradní vozidlo.

Jak reagovat na neuznání reklamace?

Snažte se předejít konfliktům a řešte vše osobně v klidu. Pokud není osobní vyřízení úspěšné, pokračujte následovně.

  • Předžalobní výzva – písemné upozornění na řešení soudem. Buď si můžete stáhnout vzor nebo raději využít právníka – v takovém případě si připravte další finance.
  • Soudní cesta – po předžalobní výzvě následuje soudní cesta. Pomoci vám také může ČOI (Česká obchodní inspekce).

Jestliže máte nárok na reklamaci opravy a pobočka servisu je zavřená, můžete se obrátit na stejnou pobočku akorát v jiném městě. Pokud se jednalo o soukromníka, ztrácíte nárok na reklamaci.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno