Koupí vozu ze zahraničí ještě nic nekončí. Dalším krokem je přihlášení dovezeného vozidla. Kam všude musíte zajít a jaké doklady k tomu budete potřebovat?

V případě využití služeb specializovaných firem zaměřujících se na nákup vozidel ze zahraničí byste nemuseli prakticky nic řešit. Firmy by vám za určitý finanční poplatek pomohly s vyřízením veškerých dokladů. Pokud jste však dali přednost dovozu vozidla po vlastní ose, veškeré vyřizování si budete muset obstarat sami.

Vyřízení potřebných dokladů

Budeme vycházet ze situace, že už jste si vybrali vůz, dojeli jste si pro něj do Německa a podepsali jste s prodejcem kupní smlouvu. Dříve než vyjedete na silnici, musíte si zřídit krátkodobé pojištění odpovědnosti na cestu zpět (bez něj nevyjíždějte, nikdy nevíte, co se vám může cestou stát). Dále musíte vozidlo odhlásit na příslušném dopravním inspektorátu, který vám vydá dočasný technický průkaz a převozní značky (stojí od 55-110 euro, záleží na místě koupi vozu). Jedete-li si pro vůz s přívěsem nebo vlekem, auto pouze odhlásíte na tamějším dopravním inspektorátu, povinnost pojištění a vyřízení převozních značek odpadá.

Od povinného ručení na dopravní inspektorát

Po příjezdu na naše území vaše první kroky povedou na STK, kde si necháte zkontrolovat stav vozu a změříte emise (za diesel zaplatíte 1 955 Kč, za benzín 1 850 Kč). Poté vás čeká sjednání povinného ručení, bez kterého nemůžete jezdit, ani vozidlo přihlásit, neboť pojistka uzavřená v zahraničí má jen omezenou platnost. Dále musíte přihlásit vůz na příslušném dopravním inspektorátu (2 300 Kč), který vám do třiceti dnů vystaví opis velkého technického průkazu, osvědčení o registraci vozidla a dostanete nové registrační značky (s sebou byste si měli přinést dočasný technický průkaz, formulář potvrzující odhlášení vozu z tamější evidence vozidel, zprávu o výsledu měření emisí, převozní značky, zprávu z STK, doklad o vyřízení povinného ručení, potvrzení finančního úřadu o platbě DPH, občanský průkaz).

Za starší vůz si na EKO dani připlatíte

Dále zaplatíte ekologickou daň. Jedná se o poplatek, který podle zákona o odpadech z roku 2008 musí zaplatit každý majitel vozidla při jeho první evidenci v registru vozidel.  Na vůz patřící do Euro 3 (rok výroby 1996-2006) nezaplatíte na dani nic, Euro 2 (rok výroby 1996 – 1999) zaplatíte ekologickou daň ve výši tři tisíce, Euro 1 (1993-1995) pět tisíc korun.

Vůz by měl mít evropskou homologaci. Neboť přihlásit k provozu je možné vozidlo, jež je držitelem osvědčení o homologaci ES. Bude-li toto vozidlo ovšem starší osmi let, bude muset projít kontrolou v pověřené zkušebně. Na vozy, které nejsou držitelem osvědčení o homologaci ES, se vztahuje omezení osmi let stáří auta. Evropská homologace je jakési potvrzení o způsobilosti vozidla k provozu na pozemních komunikacích v zemích EU. Po splnění všech podmínek můžete směle vyjet na silnici.

Další články z rubriky

Štítky: , , , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.