Jakýkoliv řidič motorového vozidla by měl mít alespoň rámcovou představu o základním technickém fungování svého stroje. Pochopitelně nemusíte být vyučeným automobilovým mechanikem, abyste si na autě opravili všechno, nicméně byste se měli orientovat v základních věch. Typickým příkladem je množství oleje v motoru. Jeho nízká nebo abnormálně vysoká hladina pohonnému ústrojí škodí, nehledě na problém přibývání oleje v motoru. I ten byste měli být schopni identifikovat.
Obsah článku
Měříte olej správně?
Většina řidičů by asi očekávala, že olej v motoru bude ubývat. Jedná se o přirozený proces, na kterém není vůbec nic špatného, tedy pokud olej nemizí z bloku motoru po litrech. V praxi se ovšem můžete setkat i s opačným fenoménem, kvůli němuž bude měrka indikovat vyšší množství oleje. Některé z vás by tato situace mohla zaskočit. Zkušení mechanici však radí hlavně nepanikařit a s relativně chladnou hlavou začít daný problém řešit.
Zádrhel totiž v některých případech může být ve špatné technice měření oleje. Ještě předtím, než zburcujete autorizovaný servis, zamyslete se sami nad sebou, zda hladinu mazací kapaliny v agregátu měříte správně. Auto by se například mělo nacházet na rovné ploše a motor by měl být studený. Teprve po ujištění, že hladina oleje je skutečně změřena správně začněte zkoumat, kde je závada způsobující tuto anomálii.
Vyběhaný motor
Závada vyběhaného motoru se objevuje hlavně u automobilů disponujících naftovým agregátem s vysokým nájezdem. V důsledku používání a nepříliš dobré údržby se objevují drobné netěsnosti okolo pístních kroužků. Jejich hlavní funkcí je zajištění, aby se z prostoru spalovacího motoru nedostalo nic do olejové vany. Jakmile však pístní kroužky netěsní, bude se do oleje dostávat palivo, což je pochopitelně špatně.
Proč nechcete naftu v oleji?
Propouštění vstřikované směsi pod pracovní prostor pístu je v určitém množství normální a tuto skutečnost není potřeba řešit. Motor bude pracovat víceméně správně, protože mazací schopnosti oleje nebudou nijak narušeny. Jakmile je však paliva v oleji příliš, bude ztrácet své lubrikační vlastnosti, kvůli čemuž v dohledné době dojde k zadření celého motoru.
Co benzínové motory?
Vyběhaný motor může být pochopitelně poháněn i benzínem. Palivo v oleji je v tomto případě mnohem větším problémem, protože benzín má vynikající odmašťovací schopnost. Na druhou stranu se benzín relativně dobře odpařuje, takže během delších jízd z oleje prostě zmizí. To však neznamená, že byste měli přibývání oleje v benzinovém motoru podceňovat. Pokud totiž jezdíte jenom krátké trasy, je riziko zadření agregátu mnohonásobně vyšší, než je tomu u dieselového motoru.
Jak zjistit netěsnost pístních kroužků?
Máte-li podezření na netěsnící pístní kroužky, měli byste si ve specializovaném servise nechat změřit tlaky na jednotlivých válcích. Pokud jsou nižší, než udává výrobce, pak je závada skutečně v pístních kroužcích. Řešením je pak generálka motoru. Kromě netěsností u pístních kroužků však k ředění oleje může docházet také během regenerace DPF filtru. Ten se čistí pomocí paliva vstřikovaného do výfuku, jehož množství je tak velké, že se většinou nedokáže najednou spálit.
Kam putuje nespálené palivo?
Část nespáleného paliva vstřikovaného do výfukových plynů steče do olejové vany a zředí zde lubrikační kapalinu. Možná si budete říkat, že jde o zanedbatelné množství, nicméně čištění DPF filtru trvá i 10 minut a během této doby dojde k desítkám vstřiků paliva do výfuku. V tomto případě je ale řešení jednoduché, a to častější výměny oleje. Ten nebude tak moc zředěný a navíc prodloužíte životnost celého pohonného ústrojí.
K přibývání oleje v motoru může dojít u starších i novějších vozidel. V žádném případě byste jej neměli podceňovat, protože o svého plechového miláčka můžete hodně rychle přijít.