Znáte své auto dobře? Máte ho naposlouchané tak, že poznáte každou odchylku nebo naopak jezdíte s autem až nadoraz? Některé závady lze poznat snadno i u auta, které příliš neznáte. Jsou však také závady, které neodhalí ani zkušený motorista.

Jak poznat prasklou hlavu motoru

Motory disponují vysokým výkonem a malým objemem motoru bez přeplňování. Tyto motory jsou však velice citlivé na zacházení. Hnacímu agregátu nedělá dobře, když jej přetěžujete hned za studena, tzn. snažíte se jet velmi rychle a poté motor ihned vypnete. V tomto případě může hrozit nejen prasknutí těsnění, ale může také nastat situace v podobě prasklé hlavy motoru. Ne vždy tento problém poznáte ihned. Na poškození hlavy vás mohou upozornit stopy oleje v expanzivní nádobce nebo vysrážená voda pod víčkem na doplňování oleje. Prasklá hlava motoru se dá také poznat podle přehřívání pohonné jednotky a bílého kouře. Další možností je provedení tlakové zkoušky. Jde o jednoduchou a osvědčenou metodu, která nám řekne, zda má motor trhliny. Hlava motoru se natlakuje vzduchem a ponoří se do vody, kde se zjišťují případné trhliny. Tlakování probíhá v horké lázni při teplotě zhruba osmdesát pět stupňů Celsia.

Oprava prasklé hlavy

Prasklá hlava motoru se musí nechat svařit v místě praskliny. Není to však vždy nejlevnější řešení. Než se do něj pustíte, poohlédněte se ve svém okolí, zda neseženete levněji rovnou nový motor. Hlavu motoru je potřeba sundat a svařit. Trhlina se odfrézuje a následně se vyvaří novým materiálem, který má stejné chemické složení. Poté je potřeba ji obrousit a opět provést tlakovou zkoušku. Je-li vše v pořádku, motor se znovu namontuje do auta a připojí se k němu všechny dříve odstrojené součásti.

Další časté poruchy auta

Nejčastěji vznikají na motoru poruchy z důvodu zanedbání jeho údržby, na kterou lidé často zapomínají. Všechny neobvyklé úkazy při provozu auta nenechejte bez povšimnutí. Můžete si tak ušetřit desítky tisíc korun za opravy auta.

  1. Problémy s převodovkou poznáte podle vypadávání zařazených rychlostí
  2. Vadné spojkové ložisko se projeví u zahřátého auta, neuslyšíte ho naopak zastudena
  3. Problémy se spojkou zase můžete poznat podle obtížného řazení rychlostních stupňů
  4. Měřiče hmotnosti nasávaného vzduchu zase nejčastěji odcházejí u turbo dieselů TDI
  5. Poruchy startérů jsou nejčastěji způsobeny špatnou nebo slabou baterií, dále špatnými pojistkami, kontakty, nedostatečným ukostřením nebo špatnými kabely autobaterie.
  6. Přehřívání motoru – může být způsobeno nedostatkem chladící kapaliny, špatným napnutím klínového řemene, znečištěným chladičem
  7. Vysoká spotřeba oleje – toto může zapříčinit opotřebované pouzdro ojnic pro pístní čep, opotřebení ložisek nebo špatné seřízení vstřikování paliva

Další články z rubriky

Štítky: , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.