S čistým svědomím je možné tvrdit, že pravidelné kontroly automobilu před jízdou vykonává pouze malé procento řidičů. Zkontrolování funkčnosti světel přitom zabere několik desítek vteřin a přitom vás ochrání od nemalé pokuty a v horším případě i dopravní nehody. Správné fungování potkávacích světel je navíc tak důležité, že se nyní objevuje v nových otázkách určených pro studenty autoškol. Můžete tedy jet s nefunkčními potkávacími světly a kde je případně problém?
Obsah článku
Co jsou potkávací světla?
Prakticky všechna motorová vozidla disponují několika druhy osvětlení. Nejpoužívanější z nich jsou světla potkávací, která musíte mít zapnutá pokaždé, když se vydáváte do silničního provozu. Dálkové osvětlení se pak používá především v noci pro lepší viditelnost, zatímco mlhová světla zapínejte výhradně při zhoršené viditelnosti v mlze. Kromě toho na autě naleznete také obrysová světla, která jsou sice do hustého provozu nevhodná, ale často se používají k osvětlení obrysů automobilu na parkovišti nebo na krajnici.
Musí obě potkávací světla svítit?
Otázky z autoškoly se primárně zaměřují na levé potkávací světlo. To je totiž při jízdě blíže středu vozovky a tedy i vozidlům přijíždějícím z protisměru. Pokud nebude tento reflektor fungovat správně, může si vás protijedoucí řidič splést s motorkou nebo cyklistou, což povede k vážné dopravní nehodě. Levé potkávací světlo tedy musí svítit za každých okolností. To ovšem neznamená, že můžete v klidu jezdit s nefunkčním pravým potkávacím světlem. Jako řidič jste totiž zodpovědní za stoprocentně funkční kompletní osvětlení vašeho vozu.
Jak světla zkontrolovat?
Kontrola světel před jízdou není nijak složitá a měli byste ji zvládnout bez jakýchkoliv odborných znalostí a dovedností. Po nastartování jednoduše stačí otočit příslušné ovládací prvky a rozsvítit nejprve potkávací a následně i dálková světla. Jejich funkčnost si pak ověříte pohledem z vnějšku vozu. Nezapomeňte při kontrole ani na směrovky, varovná světla a žárovky nacházející se v zadních reflektorech.
Spálená pojistka
Pokud během kontroly zjistíte, že některé světlo nesvítí, začněte urychleně pátrat po příčině problému. Jednou z těch nejčastějších je spálená pojistka. V uživatelské příručce každého automobilu by se mělo nacházet schéma zapojení jednotlivých elektrických obvodů, podle čehož odvodíte, která pojistka je pravděpodobně spálená. Následně neexistuje nic jednoduššího, než pojistku vyměnit za novou.
Prasklá žárovka
Jakmile budete mít pocit, že potkávací či jiná světla svítí na jedné straně více, než na té druhé, bude problém v samotných žárovkách. Vlivem používání totiž dochází k jejich vypalování, které může vést k prasknutí. Žárovky většinou nevyhoří na obou stranách vozidla současně, ale přesto byste je měli pravidelně kontrolovat. Prasklou žárovku není těžké vyměnit, nicméně u moderních vozů s LED světly nebo xenony výrobci doporučují navštívení autorizovaného servisu.
Problém s elektroinstalací
Moderní automobily jsou plné elektroniky, která bohužel vždy není bez závad. I když se problém v kabeláži objevuje jen zřídka, může být příčinou nefunkčních potkávacích světel. Kontrola elektroniky není levnou záležitostí a nikdy byste se do ní neměli pouštět sami. Tato závada totiž úzce souvisí s vypálenými žárovkami nebo prasklou pojistkou, což často způsobuje závažnější problémy. Nejjednodušší je auto připojit na speciální diagnostiku, která najde závadu během několika málo minut a doporučí nejlepší cestu jejího odstranění.
Kontrolu světel před jízdou určitě nepodceňujte. Potkávací světla jsou používána prakticky pořád, a proto byste měli zajistit jejich stoprocentní funkčnost za každých okolností.