Nacházíme se sice na prahu parného léta, ovšem to neznamená, že byste měli topení svého osobního vozidla podceňovat. Většina řidičů bohužel nechává přes léto topení svému osudu, což se na celém systému pochopitelně podepíše. Jakmile přijdou první mrazíky a studená rána, budete se na topení chtít stoprocentně spolehnout. Pojďme se tedy podívat na nejčastější důvody, proč topení ve vašem osobním voze nefunguje.
Obsah článku
Rozbitý termostat
Nejčastější příčinou selhání topení v osobních a vlastně i nákladních vozidel je nefungující termostat. Pokud zůstane v krajní poloze, mohou se objevit nejenom problémy s nefunkčním vytápěním, ale také s přehříváním motoru. Jakmile se vaše auto nadměrně hřeje, hledejte co nejdříve příčinu v termostatu, protože jeho závada životnosti pohonného agregátu zrovna nepřispívá. V krajním případě může dokonce dojít k mnohem vážnější závadě na samotném motoru.
Nízká hladina chladicí kapaliny
Obzvláště v parných letních dnech byste si měli dát pozor na dostatečnou hladinu chladicí kapaliny v systému. Vodou chlazené motory v létě neskutečně trpí, a pokud jim nedodáte potřebné množství destilované vody, budou se zákonitě přehřívat. Tato skutečnost paradoxně zapříčiní, že topení nebude fungovat správně. Proč? Protože teplá voda se kvůli nedostatečnému množství nedostane do jádra topného systému, takže do interiéru bude nadále proudit pouze studený vzduch.
Špatný ventilátor topení
O trochu komplexnější problém představuje nefungující ventilátor. Jeho hlavní funkcí je vhánět teplý vzduch z topného systému do interiéru, takže pokud dojde k jeho závadě, tepla se za volantem rozhodně nedočkáte. Tato závada je trochu složitější na diagnostikování, protože motor může fungovat naprosto bezchybně a topení přesto nebude do interiéru vhánět teplý vzduch. Na vině je tak pravděpodobně elektrický zkrat.
Ucpané topné těleso
Jedním z méně častých důvodů nefunkčního topení je ucpané topné těleso. Příčina problému je velice jednoduchá, a to nečistoty v chladicí kapalině. Proto byste měli používat pouze destilovanou vodu bez jakýchkoliv drobných částeček a přidaných látek. Topné těleso se ovšem může ucpat také vlivem nadměrného množství koroze. Dlouhodobým používáním nevhodných chladicích kapalin začne topení rezivět zevnitř, tudíž dochází ke snížení průtoku. Pokud nebudete problém řešit, čeká vás nejenom smíření se s nefunkčním topením, ale také snaha o výměnu, respektive renovaci topného jádra.
Děravý chladič
Nefunkční topení může být způsobeno také děravým chladičem. Jedná se o podobný problém jako nedostatečná hladina chladicí kapaliny. Kvůli únikům se tekutina nedostane až k topnému jádru, tudíž se akumulované teplo nebude mít šanci dostat až do interiéru vašeho vozidla. Kromě toho však velmi pravděpodobně dojde i k přehřátí motoru, protože jej nebude mít co chladit.
Nefunkční ovládání topení
Možná se této závadě trochu pousmějete, nicméně v moderních automobilech plných elektroniky se klidně může stát, že topení nepůjde kvůli jednomu přepálenému drátku. Většina vozů totiž disponuje sofistikovaným infotaimentem, jehož připojení a ovládání není z pohledu elektroniky nic jednoduchého. Klidně se tak může stát, že topné těleso i ventilátor budou v naprostém pořádku, ale řídící jednotka nebude dostávat správné pokyny. Tato závada se bohužel velmi špatně diagnostikuje v domácích podmínkách, a proto bude třeba navštívit specializovaný servis.
Nenechte se zmást začínajícím létem a včas si ověřte funkčnost topení ve vašem voze. Není nic horšího, než přijít ráno ke zmrzlému autu a zjistit, že topení nepracuje správně.